Algemene technische specificaties voor lineaire geleidingen met een profielrail

Nauwkeurigheid

De nauwkeurigheidsklassen van de lineaire geleidingen met een profielrail (type TR ) van Almotion worden verdeeld in 5 klassen:

  1. normaal (n)
  2. hoog (h)
  3. precies (p)
  4. superprecisie (sp)
  5. ultra preciesie (up)

Op deze manier kunt u altijd de lineaire geleidingen met de juiste nauwkeurigheid kiezen                                                        

Voor de exacte nauwkeurigheid per type klik hier

 

Voorspanning

Om de radiale speling tot een minimum te beperken is het mogelijk om de loopwagen te laten voorzien van een voorspanning.

De lineaire geleidingen met een loopwagen met voorspanning is te verdelen in  5 voorspanningsklassen.

  1. ZF = lichte speling
  2. Z0 = nagenoeg geen speling, geen voorspanning
  3. Z1 = geen speling, lichte voorspanning
  4. Z2 = geen speling, gemiddelde voorspanning
  5. Z3 = geen speling, zware voorspanning

Lineaire geleidingen met een ZF of een Z0 loopwagen worden vaak gebruikt bij lasinstallaties, verpakkingsmachines, machine schuifdeuren, snijbrand machines, toevoersystemen en intralogistieke toepassingen.

Lineaire geleidingen met een Z1 loopwagen worden vaak gebruikt bij handlingmachines, productiemachines, inspectiemachines, toevoerlijnen.

Lineaire geleidingen met een Z2 loopwagen worden gebruikt bij bewerkingscentra, cnc-bewerkingsmachines, freesmachines, slijpmachines en meet technische machines.

Lineaire geleidingen met een Z3 loopwagen zijn alleen voor speciale toepassingen. Indien u deze wilt gebruiken overleg dan eerst met onze engineers of deze geschikt is voor uw toepassing.

Graag adviseren wij u over de lineaire geleidingen met hun voorspanning zodat uw project de juiste nauwkeurigheid krijgt.

De voorspanning van de loopwagen kan de levensduur van uw lineaire geleiding zowel positief als negatief beïnvloeden. Het is daarom verstandig om de juiste lineaire geleiding met de correcte voorspanning te bestellen.

De stijfheid van de lineaire geleiding kan afhangen van de voorspanning.
Onderstaande tabel en afbeelding geeft aan hoe.

De voorspanning van de loopwagen in een lineaire geleiding wordt bereikt door het toepassen van grotere kogeltjes in dezelfde kogelomloopbanen. Voorspanning dient ervoor om de stijfheid te vergroten. Een nadeel is echter wel dat hierdoor de profielrail zwaarder belast wordt en dus de levensduur verkort. Ook wordt hierdoor de weerstand van de loopwagen op de rail vergroot waardoor er een grotere kracht moet worden geleverd om de loopwagen te verplaatsen.

     Behandeling van de lineaire geleidingen

  • Indien u de profielrail kantelt kan de loopwagen door zijn eigen gewicht van de profielrail af gaan.
  • Indien u de profielrail laat vallen of op een andere manier incorrect behandeld kan dit tot schade leiden ook al lijk de profielrail in eerste instantie nog intact.
  • De loopwagen mag alleen gedemonteerd worden door iemand met voldoende ervaring beschikt. De gedemonteerde loopwagen moet etgen elke vorm van vervuiling beschermd worden.

Smering

  • Controleer voor gebruik of de corrosie bescherming is verwijderd en smeer de profielrails.
  • U dient hiervoor het originele smeermiddel te gebruiken. Er mogen geen meerdere smeermiddelen met elkaar gemengd worden.
  • Wilt u toch van smeermiddel veranderen neemt u dan eerst contact met ons op.

Gebruik

  • De omgevingstemperatuur waaronder de lineaire geleidingen moeten werken mogen de  80 ° C niet overschrijden Een hogere temperatuur kan de kuststof eindkap beschadigen Bij hogere bedrijfstemperaturen kun t u het beste even contact met ons opnemen.
  • Indien uw lineaire geleidingen blootgesteld worden aan zeer zware belastingen door chemische vloeistoffen, sterke vervuiling of resten van verspanen neemt u dan contact met ons op.  

Opslag

  • Bij het opslaan van lineaire geleidingen dient men deze te beschermen tegen vervuiling en blootstelling aan hitte.
  • De lineaire geleidingen dienen altijd horizontaal en met volledige ondersteuning bewaard te worden